Tuesday, July 6, 2010

Rentetan Hari Koperasi....

Salam semua....sihat kah korang? Bagusla yer...kalau sihat tu biarlah sihat dalaman dan luaran...janganlah luaran jek nampak baik tp dalaman tu buruk dan busuk kan....!
Kadang2 hati org ni kita tak leh nak jangka....dari luaran nmpk cantik...nmpk berseri...menutup aurat,penuh budi pekerti...tp dalam hati busuk..sentiasa mengumpat dan mengutuk orang lain walaupun orang lain tu tak pernah kacau dia kan....
Entahlah...tulah yang berlaku pada aku dan kawan2 aku smasa Hari Koperasi tempoh hari...niat hati aku nak berjual-jual...dibantu oleh kawan2 aku yang seperti aku...dengan niat untuk memeriahkan Hari Koperasi tu...Namun, hari ni aku dapat pulak satu cerita terbaru dan terhangat di pasaran....
Adalah sorang individu yang meninjau2 gerai2 yang ada pada Hari Koperasi tersebut...dan tertarik dengan juadah yang dijual di gerai aku...Kuih Seri Muka...kalau korang xtau kuih seri muka....kuih ni kuih yang ada 2 lapisan di atas warna hijau dan di bawah warna putih...diprbuat daripada pulut...Katanya, dia terliur dan teringin nak beli kuih itu..tetapi oleh kerana tukang jualnya 'lembut2' ataupun lebih kerasnya dipanggil sebagai pondan maka dia membatalkan niatnya...Kononnya dia tak suka nak beli kuih dari golongan pondan nih...Yang peliknya, individu ini aku kira mempunyai latar belakang pegangan agama yang kuat...sehinggakan boleh dijadikan sebagai pakar rujuk dalam hal2 kerohanian di tempat aku...tp malangnya, walaupun dah berpendidikan tinggi dan mempunyai pengetahuan agama yang luas...fikiran dan minda masih lagi di takuk lama...masih lagi tidak terbuka dan masih lagi tidak kluster....
Aku ni mmg la takder pengetahuan agama sangat tetapi bagi aku tak kira la tukang jual tu lembut ker....keras ker...tetapi dia ttp makhluk Allah yang diciptakan untuk tunduk kepadaNya...kalau la ciptaan Allah ini kita keji dan kutuk samalah seperti kita tidak mempercayai kekuasaan Allah kan....entahlah....!
Sedih gak aku bila fikirkan benda macam gini...masih lagi wujud mahkluk mcm gini...tpi kalau cakap lebih2 pun tak guna kan...Dia tak beli kuih yang aku jual pun bukannya aku rugi apa2....malahan semua hasil jualan aku habis dibeli orang pelajar2 aku....bukan aku rugi pun...malahan lebih untung ok...hahahhhhha
Biarlah orang mcm gitu kan....! Aku tak isah sebab aku tak kacau orang tp kalau la ada orangyang kutuk aku di hadapan aku dan betul2 tujukan pada aku maka mmg cari nahas la orang mcm tu...tak kira la lelaki ker perempuan ker...tua ker muda ker...sedap la aku bahasakan dia kan....
Oklah...nak tido nih...selamat malam sumer

2 comments:

Anonymous said...

Mulut orang la Vee.. nak wat cam ner... kalu mulut kucing senang... kadang2 orang ni susah kita nak ramal luar nampak baik berakhlak mulia tinggi budi pekerti tapi dalam hati ada setompok dakwat hitam (maker permenant no 70) tu yang payah.... lebih mudah mengutuk dari membaiki... kalu kutuk sendiri2 takper ar ni jadi batu rensen plak tur..... sabau2 la yer nanti ada masa Tuhan balas

Amirul Safuwan said...

i kalau berdepan ngn org cmtu i ckp je, "aku pon tak teringin la nak jual kt kau. nampak je baik, mulut cm taik. nah,hambik!1",smbil baling cokodok yg i ngah makn..haha